Щодо надання матеріальних допомог держслужбовцю та їх індексація |
Нормативна база
|
14.04.2015 23:30 |
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 19.01.2015 р. N 39/13/84-15
Департамент заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики розглянув лист щодо виплати державному службовцю двох і більше допомог для вирішення соціально-побутових питань та допомог для оздоровлення впродовж одного календарного року, як таких, що не були використані разом з щорічними основними відпустками за попередні роки, і повідомляє.
Органи державної влади фінансуються за рахунок бюджетних коштів в межах, визначених Бюджетним кодексом України та Законом України "Про Державний бюджет України" на відповідний рік. У зв'язку з цим умови оплати праці та надання допомоги державним службовцям регулюються нормами Закону України "Про державну службу" та постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 р. N 268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів".
Відповідно до ст. 35 Закону України "Про державну службу" державним службовцям надається щорічна відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законодавством не передбачено більш тривалої відпустки, з виплатою допомоги для оздоровлення.
Згідно з підпунктом 3 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 р. N 268 "Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів" (далі - постанова) керівникам органів виконавчої влади надано право у межах установленого фонду оплати праці надавати працівникам допомогу для оздоровлення при наданні щорічної відпустки, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника.
Отже, ця допомога надається лише у разі надання щорічної відпустки.
Також відповідно до підпункту 3 пункту 2 вищезазначеної постанови право надавати працівникам матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника, надано керівникам органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів у межах установленого фонду оплати праці.
Умови виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, обставини, за яких вона виплачується, а також кому саме вона може бути виплачена першочергово, рекомендується визначати у відповідному Положенні, затвердженому в даному органі.
Зазначена матеріальна допомога виплачується за заявою працівника, наприклад, у разі скрутного матеріального становища, у зв’язку з тривалою хворобою тощо. Рішення про надання такої матеріальної допомоги приймається керівником відповідного органу, виходячи з обставин, викладених у заяві працівника, за наявності коштів на цю мету.
Матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань не є обов'язковою виплатою і якщо коштів на її виплату недостатньо, виплачувати її немає можливості.
Щодо індексації грошових доходів, то повідомляємо наступне.
Відповідно до пункту 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. N 1078 (із змінами) (далі - Порядок), визначено об'єкти індексації - це грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема оплата праці, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер.
Пунктом 3 Порядку передбачено, що до об'єктів індексації не відносяться, зокрема, виплати, які обчислюються із середньої заробітної плати, та цільова разова матеріальна допомога.
Враховуючи зазначене та наведені у листі дані, такі виплати, як грошова компенсація за невикористану відпустку, матеріальна допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, мають разовий характер і згідно із зазначеним Порядком індексації не підлягають.
Директор Департаменту
|
О. Товстенко
|
|
Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період |
Нормативна база
|
14.04.2015 23:07 |
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА від 04.03.2015 р. № 105 Київ Про затвердження Порядку виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період
Відповідно до частини третьої статті 119 Кодексу законів про працю України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, що додається.
Прем’єр-міністр України
|
А. Яценюк
|
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2015 р. № 105
ПОРЯДОК виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період
1. Цей Порядок визначає механізм виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (далі — працівники), за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2501350 “Компенсація підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період” (далі — бюджетні кошти).
2. Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.
Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є:
Міністерство соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі — структурні підрозділи соціального захисту населення);
структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (крім мм. Києва та Севастополя) рад (далі — органи соціального захисту населення).
3. Бюджетні кошти спрямовуються підприємствам, установам, організаціям на компенсацію витрат на виплату середнього заробітку працівникам, які працювали на таких підприємствах, в установах, організаціях на час призову на військову службу, не більше одного року (далі — компенсація).
4. Для виплати компенсації підприємство, установа або організація подає щомісяця до 15 числа органу соціального захисту населення звіт про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам згідно з додатком 1, погоджений районним (міським) військовим комісаріатом, який здійснював призов працівника на військову службу, в частині підтвердження призову та проходження військової служби, для подання до 19 числа їх копій, а також зведених звітів про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам згідно з додатком 2 структурним підрозділам соціального захисту населення.
Структурні підрозділи соціального захисту населення щомісяця до 23 числа подають відомості про загальний обсяг фактичних витрат на виплату середнього заробітку працівникам згідно з додатком 3 Мінсоцполітики для спрямування їм бюджетних коштів, що спрямовуються органам соціального захисту населення для перерахування підприємствам, установам, організаціям.
5. Обчислення середнього заробітку працівників здійснюється відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р. № 100 (ЗП України, 1995 р., № 4, ст. 111).
6. Виплата компенсації проводиться підприємствами, установами, організаціями у строки, визначені статтею 115 Кодексу законів про працю України.
7. Оподаткування, нарахування і сплата єдиного соціального внеску на компенсацію проводяться відповідно до Податкового кодексу України і Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.
8. Відкриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються в установленому законодавством порядку.
9. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про виконання бюджетної програми та використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
|
Чи підлягає оподаткуванню військовим збором сума коштів, видана на відрядження або під звіт, яка надміру витрачена та не повернута в установлені законодавством терміни? |
Нормативна база
|
14.04.2015 22:58 |
Відповідно до п.п. 1.1 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями (далі – ПКУ) платниками військового збору є особи, визначені п. 162.1 ст. 162 розд. ІV ПКУ, зокрема фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні. Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника, зобов’язаний утримувати збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку збору 1,5 відсотка (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ). Об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 розд. ІV ПКУ (п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). Так, п. 163.1 ст. 163 розд. ІV ПКУ передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є, зокрема загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, розмір якої обчислюється відповідно до п. 170.9 ст. 170 розд. ІV ПКУ (п.п. 164.2.11 п. 164.2 ст. 164 розд. ІV ПКУ). Таким чином, сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, розмір якої обчислюється відповідно до п. 170.9 ст. 170 розд. ІV ПКУ, підлягає оподаткуванню військовим збором.
Загальнодоступний іеформаційно-довідковий ресурс
|
Перші звіти про компенсацію середнього заробітку мобілізованим подаються до 15 квітня |
Новини
|
14.04.2015 22:34 |
Відповідно до вимог частини третьої статті 119 Кодексу законів про працю України Кабінет Міністрів України постановою від 4 березня 2015 року № 105 затвердив Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Компенсація здійснюється за 2015 рік за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України.
Бюджетні кошти спрямовуються підприємствам, установам, організаціям на компенсацію витрат на виплату середнього заробітку працівникам, які працювали на таких підприємствах, в установах, організаціях на час призову на військову службу, не більше одного року.
Для отримання компенсації підприємство, установа, організація за місцем реєстрації щомісячно подають до управління праці та соціального захисту населення звіт про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, погоджений районним (міським) військовим комісаріатом, який здійснював призов працівника на військову службу. Перші звіти за січень, лютий, березень 2015 року підприємства подають до 15 квітня поточного року.
Департамент праці та соціального захисту населення Полтавської облдержадміністрації
|
Нова форма Податкового розрахунку № 1 ДФ |
Новини
|
14.04.2015 22:16 |
Державна податкова інспекція ГУ ДФС у м. Києві доводить до відома платників податків, що наказом Мінфіну України від 13.01.2015 року № 4 «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку», що набере чинності з 01.04.2015р., затверджено нову форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ), а також Порядок його заповнення та подання податковими агентами.
Вперше оновлена форма № 1ДФ подається за звітний період – І квартал 2015р. та, відтепер складається з двох розділів:
розділ І – суми нарахованих (виплачених) доходів (як оподаткованих, так і неоподаткованих) та суми нарахованого (перерахованого) ПДФО;
розділ ІІ – визначена загальна сума доходів у вигляді процентів, виграшів (призів) у лотерею та загальну суму податку. Відомості про кожну фізичну особу, якій нараховано такі доходи, не зазначаються.
Також повідомляємо, що відтепер, у розділі ІІ форми № 1ДФ податкові агенти зможуть відображати інформацію про військовий збір (у гривнях з копійками).
Уточнюючі податкові розрахунки за ІІІ та ІV квартали 2014р. з метою відображення військового збору, утриманого (перерахованого) у цих кварталах, подавати не потрібно.
ДПІ у Подільському районі ГУ ДФС у м. Києві
|
Новини
|
14.04.2015 22:04 |
Програмне забезпечення та оновлення можна закачати з сайтів
Міністерство доходів і зборів України, OPZ Податкова звітність, Незалежний сайт підтримки користувачів OPZ
повне встановлення/оновлення (37.2 Мб) 1.30.48 оновлення (4.95 Мб) 1.30.48
Перелік змін та доповнень (версія 1.30.48) (станом на 10.04.2015)
Нові документи:
У разі необхідності створення нових документів, їх потрібно вибрати у довіднику документів (пункт 4.1 допомоги).
- З метою виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" додано наступні форми:
F/J1401301 – "Витяг з системи електронного адміністрування ПДВ щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних". F/J1301401 – "Запит щодо отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних"; F/J1401401 – "Витяг з Єдиного реєстру податкових накладних".
- На виконання постанови Кабінету Міністрів України від № 106 «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій»», додано нові документи:
J1301501 – "Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлових субсидій"; J1401501 – "Відповідь на запит «Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб, які звернулися за призначенням житлових субсидій»". J1301601 – "Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми доходів, отриманих фізичними особами, які звернулися за призначенням житлових субсидій, від здійснення підприємницької діяльності"; J1401601 – "Відповідь на запит «Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми доходів, отриманих фізичними особами, які звернулися за призначенням житлових субсидій, від підприємницької діяльності»".
Нові версії документів:
- З метою виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" додано наступні форми:
F/J1301202 – "Запит щодо отримання реквізитів рахунку та відомостей про стан рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та суми податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних"; F/J1401202 – "Витяг з системи електронного адміністрування ПДВ".
- На виконання завдань розпорядження КМУ від 17.10.2013 № 809-р "Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції створення та функціонування автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронної звітності” додано нові документи :(початок дії 01.05.2015)
F\J1391003 – "ДОГОВІР про визнання електронних документів".
Коригування існуючих форм, шаблонів та даних:
Приклади формування електронних документів (Excel-файли):
- Доповнено інструкцію по роботі із прикладами формування електронних документів: EXCEL Формування електронного документа.doc
- Внесено нові версії:
- Запит_ДРФО_доходів_ФО_житлових_субсидій-J13015(1).xls - "Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлових субсидій";
- Запит_ДРФО_доходів_ФОП_житлових_субсидій-J13016(1).xls - "Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми доходів, отриманих фізичними особами, які звернулися за призначенням житлових субсидій, від здійснення підприємницької діяльності";
Довідники вводу, підключення до нових версій:
- spr_type_quest_for_drfo_sppp.xml - Створено та підключено довідник типу запиту щодо отримання відомостей з ДРФО – які звернулись за призначенням субсидій або які надають соціальні послуги
Довідники:
- Spr_doc_copy.xml - Внесено признак формування копій для документа 1-ДФ
|
Нормативна база
|
14.04.2015 21:41 |
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 05.02.2015 р. № 02/49
Міністерство соціальної політики України розглянуло лист <...> щодо індексації стипендій, надісланий на адресу Міністерства юстиції України і повідомляє.
Пунктом 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (із змінами) (далі - Порядок), визначено, що базовим місяцем при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації стипендії вважається місяць, в якому відбувається підвищення розміру стипендії.
Пунктом 101 зазначеного Порядку передбачено, що обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації стипендії здійснюється починаючи з місяця, в якому її призначено. У разі коли особа не отримала стипендію або втратила право на її призначення, а в подальшому стипендія їй була знову або вперше призначена (за результатами наступного семестрового контролю, у зв'язку з переведенням на навчання за державним замовленням, появою підстав для призначення на навчання за державним замовленням, появою підстав для призначення соціальної стипендії, поновлення на навчання тощо), обчислення індексу споживчих цін здійснюється з місяця призначення стипендії.
Враховуючи зазначене, для студентів, які були зараховані на навчання до 2012 року і отримували стипендію, розмір якої підвищено у вересні 2012 року, при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації стипендії базовим вважався вересень 2012 року, і індекс для проведення індексації розраховується з жовтня 2012 року.
У разі, якщо студент за період 2012-2014 років не втрачав право на призначення стипендії, то право на індексацію у такому випадку настало у квітні 2014 року на індекс 1,4%, у травні 2014 року - 3,6%, у червні 2014 року - 7,1%, у липні - серпні 2014 року - 11,1%, у вересні - жовтні 2014 року - 12,7%, у листопаді 2014 року - 16,8%, у грудні 2014 року - 19,6%.
Для студентів, які були зараховані на 1 курс до вищого навчального закладу з вересня 2013 року, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації стипендії здійснюється з вересня 2013 року.
Якщо студент не втратив право на отримання стипендії, то у лютому - квітні 2014 року його розмір стипендії мав індексуватись на величину приросту індексу споживчих цін 1,1%, у травні 2014 року - 4,1%, у червні 2014 року - 7,6%, у липні - серпні 2014 року - 11,7%, у вересні - жовтні 2014 року - 13,2%, у листопаді 2014 року - 17,4%, у грудні 2014 року - 20,2%.
Одночасно повідомляємо, що відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (з урахуванням змін, внесених Законом України від 28,12.2014 № 76-VIII) проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на відповідний рік.
Пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 № 80-VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік» визначено, що Кабінетом Міністрів України має бути затверджений особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на 2015 рік.
Проект зазначеного порядку поданий на розгляд Кабінету Міністрів України листом Мінсоцполітики від 20.02.2015 № 709/0/10-15/10.
Перший заступник Міністра
|
В. Шевченко
|
|
Нарахування ЄСВ на заробітну плату працівників, які беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру |
Нормативна база
|
14.04.2015 21:38 |
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 09.04.2015 р. N 12525/7/99-99-17-03-01-17
Про надання роз'яснення
Державна фіскальна служба України з метою однозначного тлумачення та застосування норм частин п'ятої та шостої статті 8 Закону України від 08 липня 2010 року N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон N 2464) до роботодавців, у яких працівники працюють на громадських та інших роботах тимчасового характеру, в межах компетенції повідомляє таке.
Частиною першою статті 31 Закону України від 05 липня 2012 року N 5067-VI "Про зайнятість населення" (далі - Закон N 5067) громадські роботи визначено як вид суспільно корисних оплачуваних робіт в інтересах територіальної громади, які організовуються для додаткового стимулювання мотивації до праці, матеріальної підтримки безробітних та інших категорій осіб і виконуються ними на добровільних засадах.
Відповідно до частини десятої статті 31 Закону N 5067 порядок організації громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру затверджує Кабінет Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 року N 175 затверджено Порядок організації громадських та інших робіт тимчасового характеру, який набрав чинності з 26.03.2013 р. (далі - Порядок).
Порядок визначає механізм організації громадських та інших робіт тимчасового характеру, а також фінансування їх організації.
До виконання громадських та інших робіт тимчасового характеру на добровільних засадах залучаються такі категорії осіб:
зареєстровані безробітні;
особи, які перебувають на обліку в територіальних органах Державної служби зайнятості у районах, містах, районах у містах (далі - територіальні органи) як такі, що шукають роботу;
працівники, які втратили частину заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення до 50 відсотків передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв’язку із зупиненням (скороченням) виробництва продукції (пункт 3 Порядку).
На осіб, які беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, поширюються державні соціальні гарантії, передбачені законодавством про працю та зайнятість населення і загальнообов’язкове державне соціальне страхування (пункт 4 Порядку).
Пунктом 5 Порядку визначено, що громадські та інші роботи тимчасового характеру виконуються виключно на створених для цього тимчасових робочих місцях, тобто для цього не можуть бути використані вакантні посади та вільні робочі місця, які існують на підприємстві.
У разі коли на підприємстві виникає певний обсяг робіт, що потребує залучення додаткових працівників, роботодавці подають територіальним органам інформацію про потребу в робочій силі. Відповідно до заявки роботодавця, з врахуванням його вимог та побажань, територіальні органи здійснюють направлення осіб, що перебувають на обліку.
Однак при цьому необхідно мати на увазі, що до громадських та інших робіт тимчасового характеру не відносяться роботи, що пов'язані з ризиком для життя (пункт 6 Порядку).
З особами, які беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, роботодавці укладають в письмовій формі строкові трудові договори на строк, що сумарно протягом року не може перевищувати 180 календарних днів. Про участь осіб у таких роботах роботодавці вносять записи до трудових книжок відповідно до законодавства про працю (пункт 5 Порядку).
Оплата праці таких осіб здійснюється за фактично виконану роботу в розмірі, що не може бути меншим, ніж мінімальний розмір заробітної плати.
Оскільки мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт). Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств, установ, організацій усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб (ст. 95 Кодексу законів про працю та ст. 3 Закону України від 24 березня 1995 року N 108/95-ВР "Про оплату праці").
Порядок, як і Закон N 5067, дає чітке розмежування між громадськими роботами та іншими роботами тимчасового характеру.
У першу чергу суттєво відрізняється фінансова сторона цього питання.
Фінансування організації робіт тимчасового характеру здійснюється за рахунок коштів роботодавців.
Водночас фінансування організації громадських робіт здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів, роботодавців та інших не заборонених законодавством джерел. У разі залучення зареєстрованих безробітних до громадських робіт фінансування організації таких робіт здійснюється пропорційно рівними частинами за рахунок коштів місцевих бюджетів та Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (пункт 10 Порядку).
Щодо організації таких робіт.
Організація громадських робіт здійснюється на підставі укладеного договору між роботодавцем та територіальним органом.
Інші роботи тимчасового характеру організовуються безпосередньо роботодавцем для його потреби на підставі письмового звернення роботодавця до територіального органу.
З огляду на зазначене, на заробітну плату працівників, які беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, єдиний внесок нараховується на загальних підставах, а значить і поширюється дія частин п'ятої та шостої статті 8 Закону N 2464.
Умовою застосування зазначеної норми є перебування таких працівників у трудових відносинах повний календарний місяць.
Якщо працівник перебував у трудових відносинах з підприємством, установою, організацією неповний календарний місяць, в такому випадку норма про сплату єдиного внеску з мінімальної заробітної плати не застосовується.
Якщо працівник виконує роботи тимчасового характеру, перебуває у трудових відносинах повний календарний місяць і заробітна плата такого працівника не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), то у цьому випадку сума єдиного внеску буде розраховуватись як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки єдиного внеску, встановленої для відповідної категорії платника. При цьому утримання єдиного внеску із заробітної плати (доходу) найманого працівника здійснюється із фактично нарахованої заробітної плати (доходу).
В. о. Голови
|
М. В. Мокляк
|
|
Про індексацію та виплату надбавки за престижність педагогічним працівникам |
Нормативна база
|
14.04.2015 21:36 |
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 02.04.2015 р. № 4744/0/14-15/13
Міністерство соціальної політики України розглянуло листи <…> щодо роз'яснення стосовно порядку нарахування та черговості виплати надбавки за престижність та індексації педагогічним працівникам і в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до статті 5 Закону України від 03.07.1991 № 1282-ХІІ „Про індексацію грошових доходів населення” (із змінами) проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на відповідний рік.
Відповідно до статті 18 Закону України від 05.10.2000 № 2017-ІІІ „Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії” індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін є однією з державних соціальних гарантій.
На сьогодні правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації визначено Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (із змінами).
Пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 № 80-VIII „Про Державний бюджет України на 2015 рік” установлено, що Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на 2015 рік.
Проект зазначеного порядку поданий на розгляд Кабінету Міністрів України.
Педагогічним працівникам у межах фонду оплати праці виплачується надбавка у граничному розмірі 20 відсотків посадового окладу за престижність праці згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 № 373 „Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування”.
Конкретний розмір надбавки встановлюється керівником закладу (установи) залежно від наявних коштів на ці цілі.
Заступник Міністра - керівник апарату
|
В. Іванкевич
|
|
Щодо оподаткування військовим збором |
Нормативна база
|
14.04.2015 21:35 |
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДФС У М. КИЄВІ
ЛИСТ
від 19.02.2015 р. № 2842/10/26-15-17-01-12
Головне управління ДФС у м. Києві на виконання доручення Державної фіскальної служби України від 18.02.2015 р. за № 5452/7/99-99-17-03-03-17, в межах своєї компетенції та згідно з нормами чинного податкового законодавства розглянуло <...> лист <...> та повідомляє наступне.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014 р. № 71-VIII (далі - Закон № 71) продовжено сплату військового збору до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України (п. 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу) та розширено перелік доходів, які оподатковуються військовим збором.
Зокрема, відповідно до змін, внесених Законом № 71 до підпункту 1.2 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені статтею 163 Кодексу.
Таким чином, з 1 січня 2015 року відповідно до ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування військовим збором резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання), та іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Об'єктом оподаткування нерезидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні та доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання) (п. 163.2 ст. 163 Кодексу).
Перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, визначені статтею 164 Кодексу.
Так, згідно з пп. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються пасивні доходи (крім зазначених у підпункті 165.1.41 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу), доходи у вигляді виграшів, призів.
При цьому відповідно до пп. 170.6.1 п. 170.6 ст. 170 Кодексу податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді виграшів (призів) у лотерею чи в інші розіграші, у букмекерському парі, у парі тоталізатора, призів та виграшів у грошовій формі, одержаних за перемогу та/або участь в аматорських спортивних змаганнях, у тому числі у більярдному спорті, є особа, яка здійснює таке нарахування (виплату).
Разом з цим пп. 170.6.3 п. 170.6 ст. 170 Кодексу визначено, що оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому цим Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою, визначеною в абзаці першому пункту 167.1 статті 167 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, оскільки об'єктом оподаткування військовим збором є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід фізичної особи - резидента (нерезидента), до якого включаються доходи у вигляді виграшів, призів, то сума такого доходу оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.
Що стосується утримання військового збору з доходу, отриманого як додаткове благо, то необхідно зазначити, що згідно з пп. 14.1.47 п. 14.1 ст. 14 цього Кодексу додатковим благом вважаються кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку податковим агентом, якщо такий дохід не є заробітною платою та не пов'язаний з виконанням обов'язків трудового найму або не є винагородою за цивільно-правовими договорами (угодами), укладеними з таким платником податку (крім випадків, прямо передбачених нормами розділу IV зазначеного Кодексу).
Дохід, отриманий платником як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу) у вигляді, який визначено пп. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164, включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку і оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.
Одночасно слід зазначити, що відповідно до пп. 165.1.39 п. 165.1 ст. 165 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються доходи у вигляді вартості дарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 50 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі.
Отже, сума доходу, отримана фізичною особою, яка не перевищує граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим підпункту 165.1.39 пункту 165.1 статті 165 Кодексу, не є об'єктом оподаткування військовим збором.
Водночас у разі якщо сума перевищує граничний розмір доходу, визначеного підпунктом 165.1.39 пункту 165.1 статті 165 Кодексу, то сума такого доходу включається до загального місячного оподатковуваного доходу платника податку, і такий дохід підлягає оподаткуванню військовим збором на загальних підставах.
Разом з цим норми пункту 164.5 ст. 164 Кодексу застосовуються під час нарахування доходу у будь-якій негрошовій формі для визначення бази оподаткування доходу податком на доходи фізичних осіб.
Пунктом 16 прим. 1 підрозділу 10 [розділу XX] Кодексу для військового збору застосування коефіцієнта, визначеного пунктом 164.5 ст. 164 Кодексу, не передбачено.
Одночасно повідомляємо, що більш детальну відповідь по суті із зазначених питань можна отримати від державної податкової інспекції за місцем податкової адреси платника податку, у якого виникли питання з наданням копій документів, що стосується даної справи, як це передбачено пунктом 52.4 статті 52 Кодексу.
Заступник начальника
|
Д. Зенін
|
|
Про матеріальне забезпечення в залежності від страхового стажу |
Нормативна база
|
14.04.2015 21:29 |
ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ
ЛИСТ
від 11.02.2015 р. N 5.2-32-307
Відповідно до частини 4 статті 19 Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування" від 23.09.99 р. N 1105 (далі - Закон N 1105) застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку, за даними Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону у таких розмірах:
1) допомога по тимчасовій непрацездатності - виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом у місяці настання страхового випадку;
2) допомога по вагітності та пологах - виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати та не менше розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом у місяці настання страхового випадку.
Згідно з частинами 1 і 2 статті 21 Закону N 1105 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачені нею і роботодавцем або нею страхові внески. Страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, а за періоди до його запровадження - у порядку і на умовах, передбачених раніше діючим законодавством.
Відповідно до частини 1 статті 24 Закону N 1105 допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам залежно від страхового стажу в таких розмірах:
1) 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж до трьох років;
2) 60 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від трьох до п'яти років;
3) 70 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від п'яти до восьми років;
4) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж понад восьми років;
5) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, віднесеним до 1 - 4 категорії осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи; одному з батьків або особі, яка їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, постраждалим від Чорнобильської катастрофи; ветеранам війни та особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України "Про жертви нацистських переслідувань"; донорам, які мають право на пільгу, передбачену статтею 10 Закону України "Про донорство крові та її компонентів".
Враховуючи викладене, у разі якщо протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку застрахована особа має страховий стаж менше шести місяців, допомога по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах, незалежно від набутого страхового стажу, надається відповідно до частини 4 статті 19 Закону N 1105. У разі ж, якщо в подальшому у застрахованої особи страхового стажу в дванадцяти місцях перед настанням страхового випадку становитиме шість місяців і більше - допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується залежно від страхового стажу, розрахованого сумарно, у розмірах, передбачених статтею 24 Закону N 1105, включаючи і стаж, набутий до зазначеного дванадцятимісячного періоду, а допомога по вагітності та пологах - у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати незалежно від страхового стажу відповідно до статті 26 Закону N 1105.
В. о. директора
|
Т. Нагорна
|
|
Про надання допомоги по догляду за дитиною |
Нормативна база
|
14.04.2015 21:27 |
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 23.10.2014 р. № 1601/5/75-14
Департаментом державної соціальної допомоги Міністерства соціальної політики України розглянуто <…> звернення стосовно державної допомоги сім’ям з дітьми. Повідомляємо.
І, III. У зв’язку з необхідністю реалізації заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів, недопущення витрат бюджету та забезпечення соціальної підтримки громадян, виходячи з фінансових можливостей держави, Верховною Радою України 27 березня 2014 року ухвалено Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», яким із 01 липня 2014 року об’єднано допомогу при народженні дитини та з догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в один вид допомоги та встановлено фіксований розмір допомоги при народженні дитини.
Одночасно повідомляємо, що постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» від 25.06.2014 р. № 208 передбачено продовження виплати допомоги особам, у яких закінчився строк виплати допомоги при народженні першої дитини. Зокрема, для осіб, у яких закінчився строк виплати допомоги при народженні першої дитини, яка виплачується 24 місяці, на наступні 12 місяців призначається допомога до досягнення дитиною трирічного віку в розмірі 130 гривень. Це дозволить зберегти право на зарахування часу догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до трудового стажу.
За осіб, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відповідно до закону отримують допомогу до досягнення нею трирічного віку та/або допомогу при народженні дитини відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 р. № 335 «Про внесення змін до Порядку нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за деякі категорії застрахованих осіб», передбачена сплата єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
У разі працевлаштування отримувача допомоги (або виходу на роботу, в тому числі в режимі неповного робочого часу) виплата допомоги у розмірі 130 гривень припиняється.
II. Відповідно до статті 6 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» (далі — Закон) загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим видом страхування мають застраховані особи. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи і час випробування, і день звільнення).
Частиною першою статті 35 Закону передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати(доходу) у разі настання страхового випадку.
Відповідно до частини 1 статті 51 Закону підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я за погодженням з Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності <...>.
Разом з цим відповідно до підпункту «б» пункту 3.15 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13.11.2001 р. № 455, листок непрацездатності по догляду за хворою дитиною в період щорічної (основної та додаткової) відпустки, відпустки без збереження заробітної плати, частково оплачуваної відпустки для догляду за дитиною до трьох років не видається.
Тобто право на отримання допомоги по догляду за хворою дитиною настає тільки у разі припинення відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку незалежно від того, працює жінка повний або неповний робочий день.
Директор Департаменту
|
В. Музиченко
|
|
|
|
|
|